Telefon: 724 859 409

  Telefon: 601 299 608

f-white-left

Filtry DPF i FAP montowane są obecnie wyłącznie w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne, choć w niedalekiej przyszłości filtry cząsteczek stałych (DPF) mogą się pojawić również w nowoczesnych „benzynówkach”. Zadaniem filtra jest oczyszczanie spalin z cząsteczek sadzy i popiołu powstających wskutek spalania paliwa. Wprowadzenie filtrów DPF miało na celu eliminację „czarnego dymu” pozostawianego za dieslami, ograniczając tym samym emisję szkodliwych substancji do powietrza. Założenia pięknie brzmią w teorii, lecz faktyczna eksploatacja samochodów z filtrem DPF bywa problematyczna, co potwierdza wielu kierowców odwiedzających nasz warsztat. Problemy zwykle kończą się w momencie usunięcia filtra DPF.

Co wpływa na zużycie DPF?

Filtry zachowują pełną sprawność wyłącznie w ściśle określonych warunkach, czyli przede wszystkim wtedy, gdy często pokonujemy długie trasy z wysoką prędkością. Wówczas układ samoistnie wypala sadzę zgromadzoną w filtrze. Użytkowanie samochodu w warunkach miejskich powoduje stopniowe zapychanie filtra DPF, przez co traci on swoją wydajność. Samochód traci moc, zaczyna spalać coraz większe ilości paliwa i nierzadko wchodzi w tryb serwisowy. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest usunięcie filtra cząsteczek stałych.

 

Najczęstszymi przyczynami zapełnienia filtra są:

-Krótkie przejazdy

-Jazda w dużym natężeniu ruchu

-Stosowanie niewłaściwych olejów silnikowych

-Uszkodzenie wtryskiwaczy

-Uszkodzenie turbosprężarki oraz zaworu EGR



Na ryku występuje wiele typów filtrów DPF. Poniżej opiszemy najpopularniejsze trzy.

Mokre filtry cząsteczek stałych

Właściciele samochodów wyposażonych w „mokre” filtry cząsteczek stałych zmuszeni są wzbogacać paliwo specjalnym dodatkiem płynnym, który obniża temperaturę spalania sadzy. Płyn dozowany jest automatycznie, lecz należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu jego stanu. W porównaniu do DPF, filtry FAP mogą sobie radzić lepiej w warunkach miejskich, lecz ich eksploatacja jest zdecydowanie bardziej kosztowna. Filtry te wykorzystywano głównie w samochodach francuskich, choć należy wspomnieć, iż występowały również w niektórych modelach marki Ford, Volvo, Mazda i VW. Codzienna eksploatacja samochodów wyposażonych w „mokry” filtr bywa kosztowna i kłopotliwa, dlatego wielu kierowców decyduje się na usuwanie filtra cząsteczek stałych.

Filtry suche

„Suche” filtry cząsteczek stałych nie posiadają zbiorników z płynem. Oczyszczanie filtra ze zgromadzonej w nim sadzy następuje wskutek podgrzania go do temperatury wynoszącej ok. 500° C, a nad poprawnością zabiegu czuwa komputer. Wypalanie przebiega wyłącznie w określonych warunkach, czyli zwykle podczas jazdy z określoną prędkością obrotową przez kilka do kilkunastu minut. W cyklu miejskim zwykle nie dochodzi do zainicjowania samoistnego wypalenia sadzy. Filtry te można również czyścić chemicznie, co jest skuteczniejsze od zwykłego dopalenia. DPF’Y wykorzystywali głównie producenci japońscy i niemieccy. W ramach świadczonych przez nas usług oferujemy również usuwanie „suchych” filtrów DPF.

Filtry z dodatkowym wtryskiem

Filtry z dodatkowym wtryskiem paliwa są rzadkością, występowały w nielicznych silnikach, takich jak Renault 1.5dCi oraz Toyota D-CAT. Do oczyszczania filtra wykorzystywany jest piąty wtryskiwacz paliwa, który dozuje odpowiednią dawkę paliwa w momencie, gdy filtr się zapełnia. Wypalaniu sadzy towarzyszy zwiększone spalanie paliwa i kłęby białego dymu wydostające się z rury wydechowej.

Niestety, często jest tak, że filtr zapełnia się do tego stopnia, że jego oczyszczenie jest możliwe tylko w wyspecjalizowanych warsztatach. Pacar Servis oferuje Państwu profesjonalną regenerację filtrów cząsteczek stałych poprzez ich dopalanie lub czyszczenie przy użyciu specjalnych środków chemicznych. Osoby pragnące pozbyć się raz na zawsze problemów, mogą również skorzystać z naszej oferty usuwania DPF. Oprócz fizycznego usunięcia filtra, ważne jest przeprogramowanie sterownika, aby silnik pracował nienagannie i nadal spełniał normy emisji spalin. Podobną operację możemy przeprowadzić w przypadku samochodów wykorzystujących Adblue. Ponadto wykonujemy remonty silników samochodowych.

Zapraszamy!